ترفند های تمیز کردن کوله پشتی مدرسه

 

انواع ترفندهای تمیز کردن کوله پشتی مدرسه

تمیز کردن کوله پشتی مدرسه


شما برای تمیز کردن کوله پشتی مهد کودک یا مدرسه فرزندتان از چه روشی استفاده می‌کنید؟ ترجیح می‌دهید آن را با دست بشویید یا داخل ماشین لباس شویی قرار دهید تا شسته و پاکیزه شود؟

با شروع سال تحصیلی، بسیاری از دانش‌آموزان دبستانی تا دبیرستانی برای راحتی بیشتر در حمل وسایل مورد نیاز مدرسه خود، از کوله پشتی‌های مختلف استفاده می‌کنند و مسلماً این نوع کیف‌ها در بین بچه‌ها کاربرد بیشتر دارند.

باتوجه‌به اینکه کوله پشتی‌های مدرسه هر روز استفاده می‌شوند و بچه‌ها آنها را در محیط‌های مختلف قرار می‌دهند، ممکن است به دلایل گوناگونی از جمله باقی ماندن خوراکی‌ها داخل کوله، ریختن مایعات بر روی آنها، در تماس بودن با دست‌های آلوده بچه‌ها و ... کثیف شوند و نیاز به شستن و تمیز کردن داشته باشند.

براین‌اساس درصورتی‌که کوله پشتی مدرسه فرزند شما هم کثیف شده و قصد شستن آن را دارید، می‌توانید با ما تا پایان این پست همراه باشید تا به شما بگوییم که برای تمیز کردن کوله پشتی مدرسه با جنس‌های مختلف چه روش‌هایی بهتر و مؤثرتر است؟

مطالبی که در این پست می‌خوانید:

ü      چرا شستن و تمیز کردن کوله پشتی مدرسه و مهد کودک اهمیت دارد؟

ü      هنگام شستن و تمیز کردن کوله پشتی مدرسه یا مهد کودک دانستن چه نکاتی مهم است؟

ü      قبل از شستن و تمیز کردن کوله پشتی مدرسه یا مهد کودک چه کارهایی را باید انجام داد؟

ü      شستن و تمیز کردن کوله پشتی مدرسه یا مهد کودک توسط ماشین لباس شویی

ü      شستن و تمیز کردن کوله پشتی مدرسه یا مهد کودک به روش دستی


تمیز کردن کوله پشتی مدرسه و مهد کودک


چرا شستن و تمیز کردن کوله پشتی مدرسه و مهد کودک اهمیت دارد؟

باتوجه‌به اینکه دانش‌آموزان به‌صورت پیوسته و تقریباً هر روز با کوله پشتی‌های مدرسه خود در ارتباط هستند و برای گذاشتن وسایل مورد نیازشان از آنها استفاده می‌کنند، بنابراین شستن و تمیز کردن این نوع کیف‌ها هر چند وقت یکبار کاری مهم و ضروری خواهد بود که شما والدین عزیز بهتر است به آن توجه داشته باشید.

علت اهمیت این موضوع به‌خاطر این است؛ کوله پشتی بچه گانه که ممکن است در محیط‌های مختلفی نظیر مدرسه، مهد کودک، برای رفتن به مهمانی و دیگر موارد مورد استفاده قرار بگیرد، تمام آلودگی‌های موجود در این مکان‌ها را به خود جذب کند و علاوه بر کثیف شدن لایه بیرونی، قسمت داخلی کوله پشتی مهد کودک یا مدرسه نیز در اثر برخورد با انواع خوراکی، خرده‌های نان و بیسکوییت، خیس و مرطوب شدن توسط مایعات مختلف و دیگر لوازم موجود در آن، لکه شده و کثیف شود و نیاز به تمیز شدن پیدا کند.

اما اینکه والدین بهتر است چه زمانی اقدام به شستن و تمیز کردن کوله پشتی‌های مدرسه و مهد کودک فرزندشان نمایند، بستگی به عوامل مختلفی دارد که در زیر به آنها اشاره شده است:

1)     سن کودک

مسلماً بچه‌ها در سنین پایین‌تر به دلیل نداشتن دقت و توجه کافی به وسایلشان، کوله بچگانه خود را زودتر لک و کثیف می‌کنند.

2)      محل تحصیل کودک؛ 

اینکه در کلاس بچه‌ها محل مناسبی مثل کمدهای مجزا و چوب لباسی برای قرار دادن و آویزان کردن کوله‌ها وجود دارد یا آنها باید کوله‌های مدرسه خود را در کنار میزهایشان بر روی زمین قرار دهند، نیز می‌تواند باعث شود که کوله پشتی‌ها تمیز بماند یا زودتر کثیف شوند.

3)      نحوه رفت‌وآمد کودک به مدرسه و مهد کودک؛

داشتن سرویس مدرسه یا مهد کودک یا اینکه کودک پیاده با والدین خود به مدرسه یا مهد کودک می‌رود، می‌تواند در زودتر کثیف شدن کوله اثرگذار باشد.

4)    شرایط محیط مدرسه و مهد کودک؛ 

اینکه بچه‌ها هنگامی که مشغول بازی کردن در حیاط مدرسه یا مهد کودک هستند، کوله پشتی‌های آن بر روی زمین قرار می‌گیرد یا مکان مشخصی برای گذاشتن کوله‌های آنها وجود دارد تا کمتر در معرض آلودگی محیط قرار بگیرند و کثیف شوند.

شستن و تمیز کردن کوله پشتی مدرسه یا مهد کودک


هنگام شستن و تمیز کردن کوله پشتی مدرسه یا مهد کودک دانستن چه نکاتی لازم و ضروری است؟

زمانی که کوله مدرسه یا مهد کودک فرزند شما کثیف شده و نیاز به شستن دارد، برای انتخاب روش شستشو و تمیز کردن آن، لازم است به نکات زیر توجه نمایید، تا کوله پشتی سالم بماند و حین انجام مراحل شستشو خراب نشود و آسیب نبیند:

ü      به جنس کوله پشتی و همچنین جنس بندها، زیپ‌ها و دیگر قطعات جانبی آن دقت کنید.

ü      مدل کوله پشتی را در نظر بگیرید؛ چراکه کوله پشتی‌های مدرسه و مهد کودک دارای انواع مدل‌ها و طرح‌های متنوع هستند، مثلاً ساده یا دارای تزئینات خاص.

ü      سایز و ابعاد کوله پشتی‌های مدرسه و مهد کودک هم هنگام شستشو نکته مهمی است.

ü      داشتن فضاها و جیب‌های متعدد در کوله هم می‌تواند یکی دیگر از مواردی باشد که شما لازم است به آن توجه داشته باشید؛ چراکه مثلاً اگر بخواهید کوله را با دست بشویید و تعداد جیب‌های زیادی داشته باشد، لازم است شما زمان بیشتری را برای شستشو در نظر بگیرید.

ü      توجه به ساختار کوله پشتی هم در هنگام شستن آن باید مورد توجه قرار بگیرید.

باتوجه‌به موارد بیان شده می‌توان به این نتیجه رسید که شما والدین عزیز نمی‌توانید با یک روش کلی و ثابت تمام کوله پشتی‌ها را بشویید و تمیز کنید، مثلاً اگر کوله پشتی مهد کودک یا مدرسه فرزند شما از جنس چرم باشد، نمی‌توانید آن را با روش دستی یا حتی توسط ماشین لباس‌شویی بشویید، بلکه برای پاکیزه کردن این جنس کوله لازم است شما یا از واکس مخصوص چرم استفاده کنید، یا بر روی سطح آن وازلین بمالید تا تمیز شود.

برای خرید کوله پشتی مدرسه از وبسایت های خارجی School backpack  ببینید


کارهای که قبل شستم کوله باید انجام داد


قبل از شستن و تمیز کردن کوله پشتی مدرسه یا مهد کودک چه کارهایی را باید انجام داد؟

برای اینکه شما والدین عزیز بتوانید کوله مدرسه یا مهد کودک فرزندتان را بشویید تا تمیز و پاکیزه شود، لازم است قبل از آن، کارهای دیگری را انجام دهید که به‌صورت زیر است:

1)      آماده کردن کوله پشتی: 

ابتدا تمام زیپ‌های کوچک و بزرگ کوله را باز کنید. کوله پشتی را بررسی کرده و همه وسایل موجود در آن را بیرون بیاورید. سپس کوله را در حالت وارونه قرار داده و آن را تکان دهید تا اگر آشغال‌های کوچک و خرده‌های نان و بیسکوییت داخل آن گیر کرده، خارج شود و بیرون بریزد. اکنون نوبت به آن می‌رسد که اجزای جداشدنی کوله را از آن جدا نمایید. درصورتی‌که کوله پشتی دارای بندهای مجزا، حقه‌های فلزی و دیگر تزئینات است، حتماً قبل از شستشو آنها را از کوله جدا کنید. شما می‌توانید برای بالا بردن کیفیت شستشوی کوله بچه گانه فرزندتان، قبل از انجام مراحل شستشو آن را برس بکشید تا گردوخاک موجود بر روی لایه بیرونی و همچنین قسمت‌های داخلی کوله از بین برود.

ممکن است مدت زمان زیادی از آخرین شستشوی کوله پشتی بچگانه فرزند شما که آن را با خود به مدرسه یا مهد کودک می‌برد، گذشته باشد و اکنون بخواهید آن را دوباره بشویید تا تمیز شود؛ بنابراین قبل از شستن با دست یا قرار دادن آن در ماشین لباس شویی، برای اینکه بهتر شسته شود، می‌توانید کوله را در یک تشت پر از آب قرار دهید و مقداری جوش شیرین به آن اضافه کنید تا در همین حالت چند ساعت باقی بماند. این کار باعث می‌شود بعد از انجام مراحل شستشو، کوله تمیزتر شود.

2)      لکه گیری کوله پشتی: 

     بعد از اینکه برس کشیدن کوله پشتی تمام شد، سعی کنید با دقت لایه بیرونی و قسمت‌های داخلی کوله را بررسی کنید تا اگر لکه‌ای بر روی آنها قرار دارد، این لکه‌ها را با استفاده از مواد لکه بر از بین ببرید. بعد از مشخص کردن قسمت‌های لکه شده کوله پشتی، مقدار مورد نیاز از مواد لکه بر را برداشته و با یک مسواک قدیمی یا یک دستمال پارچه‌ای، بر روی لکه‌های کوله قرار دهید. 30 دقیقه اجازه دهید تا مواد لکه بر روی قسمت‌های لکه شده باقی بماند و آنها را از بین ببرد و پاک کند. اما نکته مهم در خصوص انجام عملیات لکه بری این است که نه تنها در مورد کوله پشتی‌های مدرسه یا مهد کودک بچه‌ها، بلکه در مورد هر وسیله دیگری، شما باید از مواد لکه بر مخصوص استفاده کنید؛ چراکه هر لکه‌ای به ماده حلال مخصوص به خودش نیاز دارد.

شستن و تمیز کردن کوله پشتی مدرسه یا مهد کودک توسط ماشین لباس شویی


شستن و تمیز کردن کوله پشتی مدرسه یا مهد کودک توسط ماشین لباس شویی

امروزه کوله پشتی بچه گانه که برای رفتن به مدرسه و مهد کودک مورد استفاده قرار می‌گیرد، دارای جنس‌های مختلفی از جمله چرم طبیعی، چرم مصنوعی، برزنتی، پارچه‌ای، ورنی، مخمل، ساده و دارای تزئینات گوناگون است، اما شما والدین عزیز نمی‌توانید همه این جنس‌ها را با ماشین لباس‌شو یی بشویید تا تمیز شوند.

به یاد داشته باشید که شما فقط می‌توانید برای شستن و تمیز کردن کوله پشتی بچه گانه که از جنس‌های پارچه‌ای، برزنتی، ساده و بدون تزئین هستند، می‌توانید از ماشین لباس ‌شویی استفاده نمایید و مدل‌های دیگر به روش‌های متفاوتی شسته و تمیز می‌شوند که به شرح زیر است:

ü      برای شستن و تمیز کردن کوله مدرسه و مهد کودک با جنس ورنی، فقط کافیست با یک دستمال مرطوب لایه بیرونی آن را از وجود آلودگی‌های مختلف پاکیزه نمایید.

ü      درصورتی‌که کوله مدرسه و مهد کودک فرزندتان از جنس مخمل است، می‌توانید با کشیدن برس نرم بر روی سطح بیرونی آن، لکه‌ها را از بین ببرید تا تمیز شود.

ü      کوله پشتی‌هایی که دارای تزئینات خاص هستند، را به هیچ عنوان با آب نشویید که خراب نشوند، اگر می‌توانید این تزئینات را از کوله بچگانه جدا کنید و سپس عملیات تمیز کردن را انجام دهید. درصورتی‌که این تزئینات خیس و مرطوب شدند، بلافاصله آن را با دستمال یا سشوار خشک کنید.

اما برای شستن کوله‌های مدرسه و مهد کودکی که پارچه‌ای و برزنتی هستند، بعد از انجام مراحل آماده سازی و لکه گیری کوله، برای اینکه این وسیله هنگام شستن داخل ماشین لباس‌شویی سالم بماند و خراب نشود، بهتر است از کیسه توری، روبالشتی یا کیسه مخصوص لباسشویی استفاده نمایید.

به این صورت که کوله را داخل کیسه توری یا روبالشتی قرار دهید و آن را داخل ماشین لباس شویی بگذارید، تنظیمات مربوط به برنامه شستشوی ماشین لباس‌ شویی را بر روی حالت شستشوی ملایم با آب سرد قرار داده و برای شستشو فقط از صابون غیرشوینده استفاده نمایید.

برای شستن کوله پشتی‌های مدرسه و مهد کودک پارچه‌ای و برزنتی درجه حرارت ماشین لباس شویی تا 30 درجه سانتی‌گراد، بهترین و مناسب‌ترین حالت است که شما می‌توانید آن را انتخاب کنید.

بعد از اتمام برنامه شستشو و خاموش کردن ماشین لباس شویی، کیسه توری یا روبالشتی حاوی کوله را از داخل آن بیرون بیاورید و کوله را خارج کنید. سپس کوله را بر روی یک حوله یا دستمال خشک به‌صورت کاملاً صاف قرار دهید تا خشک شود. همچنین می‌توانید آن را به حالت آویزان قرار دهید تا در معرض هوای آزاد خشک شود.

یادتان باشد که اولاً برای شستن کوله با ماشین لباس شویی به هیچ عنوان از آب داغ و گرم استفاده نکنید تا کوله پشتی شل نشود و ترکیب رنگ آن به هم نریزد و ثانیاً اینکه هنگام خشک کردن کوله هرگز آن را داخل خشک‌کن قرار ندهید؛ چراکه حرارت و گرمای زیاد باعث می‌شود لایه محافظ کوله بچه گانه آسیب ببیند و خراب شود.

شستن و تمیز کردن کوله پشتی مدرسه یا مهد کودک به روش دستی


شستن و تمیز کردن کوله پشتی مدرسه یا مهد کودک به روش دستی

ممکن است کوله بچه گانه فرزند شما که آن را به مدرسه یا مهد کودک می‌برد، دارای جنس نازکی یا حساسی باشد که نتوانید داخل ماشین لباس شویی قرار دهید و تصمیم بگیرد که کوله را به روش دستی بشویید تا تمیز شود.

در این حالت شما برای تمیز کردن کوله پشتی بچه گانه لازم است بعد از انجام مراحل آماده سازی و لکه گیری کوله، یک تشت بزرگ یا وان حمام یا اینکه سینک ظرف‌شویی را پر از آب و صابون غیرشوینده نمایید، سپس کوله را کاملاً درون آب و صابون قرار دهید تا خیس و مرطوب شود.

به کمک یک برس نرم، اسفنج یا یک مسواک قدیمی سعی کنید لایه بیرونی، قسمت‌های داخلی و جیب‌های بزرگ و کوچک کوله بچگانه را بشویید تا تمیز شود. اگر از تمیز شدن و از بین رفتن لکه‌های روی کوله اطمینان خاص کردید، می‌توانید کوله را از داخل تشت بزرگ، سینک ظرف‌شویی یا وان حمام خارج کنید و آب و صابون موجود را بیرون بریزید تا خالی شود.

دوباره تشت، سینک یا وان را از آب تمیز پر کنید و کوله را داخل آن قرار دهید، به کمک شیر آب سعی کنید تمام کوله مدرسه یا مهد کودک را با دست یا یک برس نرم بکشید تا تمیز شسته شده و بقیه صابون‌های باقیمانده بر روی آن پاک شود و از بین برود.

پس از اینکه مراحل شستشوی کوله مدرسه و مهد کودک فرزندتان تمام شد، آن را به‌صورت صاف بر روی یک دستمال یا یک حوله خشک قرار دهید یا اینکه می‌توانید آن را به‌صورت وارونه از چوب رختی آویزان کنید تا در معرض هوای آزاد خشک شود.

برای خشک شدن تمام قسمت‌های کوله بچگانه مهد کودک یا مدرسه می‌توانید زیپ‌های آن را باز کنید یا اینکه داخل کوله پشتی را از روزنامه یا کاغذ باطله پر کرده و آن را از هر دو بند کوله آویزان نمایید تا خشک شود و ساختار کوله هم محفوظ بماند.



کلام آخر

ما در این پست با عنوان "ترفندهای تمیز کردن کوله پشتی مدرسه" تلاش کردیم تا به شما بگوییم انواع مختلف کوله پشتی‌های بچگانه مورد استفاده در مدرسه و مهد کودک را چگونه و با چه روشی بشویید تا سالم بمانند و خراب نشوند.

بچه‌ها معمولاً کوله پشتی بچگانه خود را که اغلب برای رفتن به مدرسه و مهد کودک از آن استفاده می‌کنند، در محیط‌های مختلفی نظیر حیاط مدرسه، در کلاس روی زمین یا دیگر مکان‌ها قرار می‌دهند که این کار باعث کثیف شدن آنها می‌شوند. علاوه بر این ممکن است خوراکی‌های خود را داخل آن بگذارند یا مایعاتی مثل آب، آب میوه، شیرکاکائو و ... را هنگام خوردن بر روی کوله خود بریزند و آن را لکه‌دار و کثیف نمایند.

اگرچه نمی‌توان از کودکان به‌خصوص در سنین پایین‌تر انتظار داشت که حتماً مراقبت کوله پشتی‌هایشان باشند و آنها را کثیف نکنند، اما والدین می‌توانند با رعایت ترفندهایی هم مراقب تمیز ماندن کوله‌های مدرسه و مهد کودک فرزندانشان باشند و هم اینکه عمر مفید آنها را افزایش دهند؛ پس حتماً این ترفندها را به‌خاطر بسپارید:

ü      سعی کنید آخر هفته‌ها کوله مدرسه و مهد کودک فرزندتان را مورد بررسی قرار دهید تا اگر خوراکی یا آشغالی در داخل آن وجود داشت، خارج شود و کوله نه بو بگیرد و نه لکه شود.

ü      می‌توانید هر چند وقت یکبار با خالی کردن وسایل داخل کوله فرزندتان عملیات لکه گیری آن را انجام دهید تا کمتر مورد شستشو قرار گیرد.

ü      درصورتی‌که فرزندتان با خود مایعات نظیر قمقمه آب یا پاکت‌های آبمیوه را به مدرسه یا مهد کودک می‌برد، بعد از برگشتن او از این مکان‌ها، حتماً کوله‌اش را مورد بررسی قرار دهید و اگر خیس و مرطوب شده بود، بلافاصله آن را بشویید و تمیز کنید تا دچار لکه نشود.

ü      می‌توانید هر دو یا سه هفته یکبار برای از بین بردن بوی نامطبوع کوله بچه گانه مدرسه و مهد کودک فرزندتان، وسایل داخل آن را خارج کرده و مقداری جوش شیرین درون کوله بریزید و بگذارید یک شب به همین حالت بماند و سپس آن را وارونه کنید تا جوش شیرین خارج شود.

و در انتها از شما می‌خواهیم برایمان بنویسید هر چند وقت یکبار کوله پشتی مهد کودک یا مدرسه فرزندتان را مورد شستشو قرار می‌دهید تا تمیز شود و از چه روشی برای این کار استفاده می‌کنید؟


نظرات

  1. کوله های امروزی انقدر بی کیفیت شدند که سریع از رنگ و قیافه می افتند. پس نگهداری و مراقبت درست و روش شستشوی درست اهمیت بیشتری داره

    پاسخحذف
  2. اگر جنس و کیفیت کوله ها طوری باشه که بتونم با ماشین لباسشویی بشورم ترجیحم شستشو با ماشین لباسشویی هست چون تایم طولانی تری داره و اب گرم باعث ضدعفونی کردنش هم میشه

    پاسخحذف
  3. البته اضافه میکنم که ریختن مقداری جوش شیرین در مخزن لباسشویی هم بسیار کمک کننده هست

    پاسخحذف

ارسال یک نظر